Week 5 en 6

16 september 2018 - Pakse, Laos

Hallo allemaal,

Begint goed. Worden we gedropt bij een bushalte, inplaats van zoals afgesproken bij ons hostel. Toen maar een tuktuk gepakt, die ons naar het hostel bracht. Daar aangekomen konden we wel al optijd inchecken. Na de kamer te hebbsn geïnspecteerd en onze tassen daar te hebben gedropt, staat daar na onze verbazing ons busje voor de deur. Na een paar seconde een paar domme blikken zijn kant op te hebben geworpen, stapte die gauw in en reed die snel weg zonder iemand mee te nemen,, sukkel!! Toen het dorp ingegaan om te kijken wat er allemaal te doen was. Behoorlijk toeristisch met veel winkeltjes en restaurants. In de avond opzoek gegaan naar een goed restaurant, kwamen we uit bij een familie die boel goed voor elkaar leek te hebben. Hier lekker gegeten voor blijkbaar bijna niks. De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en na het ontbijt aan een wandeling begonnen richting de bergen. Onderweg kwamen we heel veel buggy verhuur bedrijven tegen. Na een goede onderhandeling hadden we voor een mooie prijs, 2 uur een buggy tot onze beschikking, waarmee we allebei lekker door de bergen en overstroomde zandwegen hebben gecrosst. Na terugkomst nog een half uur compleet smerig terug moeten lopen naar ons hostel. 'S avonds gaan eten bij ons nieuw vast eetpunt. Daarna zijn we het nachtleven gaan bekijken, waarmee we onze ogen hebben uitgekeken. Compleet losgaande chinezen, die niet gewend zijn aan alcohol en vieze oude europeanen met ladyboys. De dag erop hebben we motor gehuurd en zijn we een tocht van 3 uur gaan rijden. Waarbij we hele stukken overstroomde weg moesten overbruggen. Voorverkenning eerst te voet voor diepe kuilen en dan vol gas er doorheen.
Op naar Vientiane, gezellig met een busje vol chinezen waarvan we er 1 vergeten waren omdat deze nog op de wc zat. Aangekomen in Vientiane, op naar ons hostel. Waarna een inspectie, bleek dit niet echt te voldoen, maar voor 1 nacht prima. Meteen voor de komende 3 nachten een ander hostel geboekt. In Vientiane is elke avond een ontzettend grote nachtmarkt waar alle locals ook alles kopen. Hebben we verder weer eens een dagje rond gefietst, zijn we een dag gaan zwemmen, naar het cope center geweest (tentoonstelling over de gevolgen van de clusterbommen vanuit de 2e wereldoorlog) en het buddha park, waar 1 of andere monnik met veel fantasie gekke buddha beelden heeft gemaakt. In Vientiane verder ook lekker net als de locale bevolking 's avonds aan de mekong genoten van de ondergaande zon.
Thakhek! Na de hobbelige rit 's avonds, aangekomen in het hotel. Spullen gedropt en opzoek naar eten. Veel keuze was er niet, dus waar de meeste mensen zaten gaan eten. We hadden veel honger, maar nadat het eten was geproefd was de honger over. Niet te eten! Snel alles naar binnen spaaien, betalen en op naar een winkeltje voor een lekker zak chips om de vieze smaak weg te spoelen. 'S morgens bij de motor verhuur een motor gehuurd voor de komende 4 dagen en onze baggage te hebben gedropt die we niet nodig hadden, klaar voor de 450 km thakhek loop. Na een test rondje, gingen we dan. Op weg naar de benzine pomp voor benzine (krijgt hier standaart een motor met een lege tank), viel die natuurlijk uit. Na wat geschut startte die weer, dus uiteindelijk toch nog 20 m moeten duwen. Onder lachend oog van de pomp medewerkers. Dag 1, hele mooie route door de bergen waar we zeiknat zijm geregend, omdat er nergens een schuilplekje was. Door naar de grot waar we 2 uur varend en hikend doorheen zijn geweest. Dit was een hele ervaring, maar zeker de moeite en vooral het zweten waard. Hierna doorgereden naar het sabaidee hostel, waar het erg mooi en gezellig uitzag. Hier aan een heel groot meer gezeten en 's avonds met de andere backpackers uit alle werelddelen gezellig gegeten, biertjes gedronken en uiteraard een spelletje gedaan. Na een lekker ontbijtje aan het meer, weer door. Onderweg zeer mooi gereden door een soort van jungle leek het wel, opzoek naar een verfrissende duik. We kwamen terecht op een zandweg, verderop werd de weg steeds slechter. Toen we dachten, hier kunnen we wel langs, zakte we compleet weg. Na de motor weer te hebben losgetrokken, onze eigen weg gevolgd en uiteindelijk besloten om maar om te draaien, omdat we echt niet verder konden. Genoten van de omgeving en de vele waterbuffels, die overal waren. Hierna aangekomen bij een kleinschalig familie hostel, waar we lekker hebben gegeten en geslapen. De volgende morgen een korte rit, aangekomen bij spring river resort. Super luxe en enigste gasten. Hier lekker wezen kanoën en gekeken hoe de locale bevolking vist. 'S nachts waren we ook echt helemaal alleen, zelfs geen personeel aanwezig. 180 km huiswaarts. Een lange rit voor de boeg, 5 uur aan 1 stuk gereden langs een drukke weg met veel vrachtverkeer en gaten in de weg. Verplichte stopts inverband met zadel pijn en zonnebrand pauzes. Na deze mooie 4 dagen, weer veilig terug.
Een hostel geregeld voor de rest van de dag, want 's nachts weer door met de slaapbus naar pakse. Om half 3 's nachts in de tuktuk naar de hoofdweg, waarna de bus pas om half 4 kwam (een afgesproken tijd is meer een indicatie). De slaapbus, bagage erin en naar binnen. Geen stoelen maar bedden. Niet nadenken, maar gewoon gaan liggen en proberen te slapen, in de stamp volle bus. Na een rit van 5 uur, aangekomen in pakse. Hier een splinternieuw hostel geboekt. Na de stad pakse te hebben verkend, wat te hebben gegeten en lekker optijd naar bed gegaan, om de volgende dag met de motor alle watervallen in de omgeving te hebben verkend en naar de koffie en thee plantages te zijn geweest. 'S avonds tot de conclusie te zijn gekomen, vandaag veel te hebben geleerd en aan het genieten van een biertje. Pff veel gedaan in 2 weken, als je het zo opschrijft.

De foto's volgen vandaag nog!

Groetjes uit Laos
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellen Van Oort:
    16 september 2018
    Mooi verslag weer en idd weer veel gedaan in 2 weken tijd. Op naar het volgende.
    Veel plezier en goed.uitkijken 😗
  2. Fam. Guus odrossly uit "Zitterd".:
    17 september 2018
    Hoi christie en joop.
    Uiteraard de dame altijd voorop.
    Ik hoor- en lees dat het jullie goed gaat en dat jullie iedere dag volop genieten!
    Dat is fijn en dat is natuurlijk ook de bedoeling van jullie reis!
    Maar morgen is er een speciale dag voor jullie.....want joop is jarig. Dus bij deze alvast van harte gefeliciteerd joop met je verjaardag....maak er morhen op je verjaardag een heeeelllle leukkkkkeeee
    En bijzondere dag van. Het ga jullie goed!
    Veel groetjes van roelie, guus, tim en stefanie en bob en thuy tien.
    DOEIIIIIIIIIII.. .
  3. Fam. Guus odrossly uit "Zitterd".:
    18 september 2018
    He jopie van harte kerel.
    It s birthday time.
    Laat je vandaag maar eens extra verwennen door christie.
    En christie van harte gefeliciteerd met vriend joop.
    Have a nice day
    ..bye bye bye!
    Fam. G. Odrossly
  4. Fam. Guus odrossly uit "Zitterd".:
    18 september 2018
    He jopie......its birthday time.
    Je bent jarig vandaag. Ik had gisteren al een berichtje gestuurd voor het geval dat ik het zou vergeten. De eerste poging zojuist om een berichtje mislukte...derhalve tik ik het weer overnieuw. Geniet vandaag van je verjaardag en laat je maar een extra verwennen door christie.
    Dus nogmaals beiden van harte gefeliciteerd. Have a nice day!
    Groetjes fam. Guus odrossly.
  5. Fam. Guus odrossly uit "Zitterd".:
    18 september 2018
    Ik wist t staat t er nu gdvdm 2x op....maar ja dubbelgenaaid houdt beter!