Week 13

13 november 2018 - Hanoi, Vietnam

Daar zijn we weer. Na een fijne rit met de slaapbus, om 7 uur 's ochtends gedropt in Hoi an. Na 20 minuten lopen, aangekomen bij het hostel, konden we meteen vaststellen dat er hier een relaxe sfeer hing. Na een goed ontbijtje een fiets gehuurd en richting zee gegaan. Waarbij bleek dat het een erg ruige zee was. Hier lekker uitgewaaid.
'S avonds de stad in, waar de straten mooi verlicht waren met verschillende kleuren lampionnen en een nachtmarkt vol met kraampjes, met allerlei eetbare dieren. 'S ochtends verrast door een meer dan luxe ontbijt. Hierna weer gefietst door het platteland en daarna weer bij zee beland, waar Joop het niet kon laten om toch de zee even in te gaan toen de lifeguards weg waren. De volgende dag 's morgens om 7 uur opgepikt voor een dagtrip naar danang (de gouden handenbrug). Hier de hele dag genoten van het uitzicht en het activiteitenpark wat erbij zat. Op naar de volgende bestemming.

Na een uurtje of 8 kwamen we weer aan in Hue. Hier hadden we een dag rust ingepland. 'S avonds beland in een hippe club met dans liefhebbende eigenaar. Na het eten aan de praat geraakt en na de vele biertjes was het ineens erg laat (gelukkig de volgende dag een rust dag haha). 'S avonds weer lekker gaan eten en optijd naar bed. De volgende morgen met de motor naar het verlaten waterpark in de jungle. Hier aangekomen tegen gehouden door de beveiliger, maar na een andere ingang te hebben gevonden, naar binnen gelopen waar de bewaker weer verscheen. Hij riep lekker agressief te schreeuwen en nam geen geld aan om ons binnen te laten, dus vriendelijk terug geschreeuwd in het Nederlands, taaide hij na 5 miniten achtervolging af. Hier alle verlaten plekken bezocht (zie foto's) zegt genoeg. De laatste avond beland bij onze Aziatische vriend en hier nog een gezellige avond gehad waarna we 's ochtends de bus pakte naar phong nha, waar we 's avonds aankwamen.

4 keer het hostel voorbij lopen, ja het kan echt. Eindelijk ingecheckt, wat gegeten om de volgende ochtend 's morgens op de motor te stappen en ons te begeven richting het national park. Na een heerlijke rit door de groene omgeving, aangekomen bij de grootste grot ter wereld. Erg indrukwekkend en bovendien heel warm en zwaar om op de top te komen. De rest van de dag door de omgeving gereden en het plattenland verkend. 'S nachts meteen door met de nachtbus naar Ninh binh.

Om half 4 's nachts gedumpt te zijn, kwam onze taxi natuurlijk niet opdagen. Toen een Aziaat overgehaald om ons naar het hostel te brengen. Echter bleek toen we aankwamen er niemand wakker, maar na wat gerammel aan de poort en de blaffende hond, werden we binnen gelaten en begeleid naar hun eigen huis (1 grote kamer, 2 grote bedden en een bankstel). Daar sta je dan en word je verteld dat je in bed mag gaan liggen, bij de rest van de familie en staan de mensen die er lagen op. Een oma en de man zelf. Toen toch maar in slaap gevallen en om half 8 gewekt door het huilende kind. Het weer was erg wisselvallig. We hebben de eerste dag gefietst en een boottrip gedaan. Lekker toeristisch, allema achter elkaar aan peddelen. De volgende dag weer op de fiets gesprongen en richting de dragon mountain gefietst, waar we na een flinke klim hebben genoten van een erg mooi uitzicht van de omgeving. Het fijne aan deze plek is, dat ze 's ochtends om half 5 beginnen met kei harde muziek en gebrabbel uit de speakers. De volgende morgen om 6 uur opgehaald om door te reizen naar Halongbay.

Hier om 11 uur uitgestapt zonder concreet plan, maar na wat onderhandelen, meteen geregeld dat we om 12 uur meteen met een 3 dagen 2 nachten cruise mee konden. Daar gingen we met de speedboot naar de grote boot, waar bleek dat we een erg mooie luxe hut met uitzicht hadden en een leuk gezelschap. Hier genoten van een luxe lunch, terwijl we door het gebied vaarden. 'S middags zijn we gaan kanoën, waarbij we door mooie grotten gingen hier een gibbon gespot en gezwommen. 'S avonds een cooking class springrolls maken gehad, waarna we hebben genoten van een lixe diner op het bovenste dek met een mooi uitzicht. De volgende ochtend om 7 uur luxe en lekker ontbeten, waarna we daarna zijn vertrokken naar de oester en parel farm. Hier tekst en uitleg gekregen met bijbehorende rondleiding. Daarna door richting catban, waar we ondertussen genoten van een lunch aan boord en onderweg nog bij monkey island zijn uitgestapt om een viewpoint te beklimmen en de apen te spotten. Echter aangekomen in catban, regende het super hard, waardoor we helaas het stadje niet konden verkennen. Dus hier even een rust avond gepakt. 'S ochtends na een ontbijt weer terug met de boot richting het vaste land om richting Hanoi te gaan.

Tot de volgende!

1. Ellen Van Oort:
    13 november 2018
    Weer een heel verhaal en veel gezien en actief bezig.
    Tot horens 😗
  2. Ons pap en mam:
    13 november 2018
    pfffff, lekker bezig geweest. Erg mooie foto s gemaakt. Het is maar goed dat jullie het opschrijven want zoveel indrukken kan je wellicht niet onthouden. Heel veel plezier met jullie tochtje in het Noorden liefs, ons paps en mams
  3. Fam. Guus odrossly uit "Zitterd".:
    21 november 2018
    Hoi kristie en joop.
    Alweer een heel verhaal met vele belevenissen!
    Joop moet wel een beetje oppassen.
    Zomaar gaan zwemmen tussen de witte haaien als de life-guards weg zijn en het op een loopje nemen met een beveiliger die waarschijnlijk zeer bedreven is in Thai-
    boksen.
    Wij wensen jullie beiden nog meer spannende avonturen toe. En pas goed op elkaar!