Week 3 en 4

3 september 2018 - Vang Vieng, Laos

Hallo allemaal,

Op naar het noorden van Thailand. Na een binnenlandse vlucht van 2 uur, die buitengewoon soepel verliep en snel ging, aangekomen in chiang mai. Hierop zoek gegaan naar de goedkoopste manier, om naar de stad te komen. Binnen 2 minuten zaten we in een laadbak van een jeep, onderweg naar het hostel. Hier aangekomen bleek dat we een behoorlijk luxe kamer hadden en waar we ook wel aan toe waren na een dag reizen. Toen opzoek gegaan naar wat lekkers om te eten en bleek om de hoek een lekker thais restaurant te zitten. Je hebt daar lage tafels met onder de tafel een open vlakte, waar je, je voeten naar beneden kan laten hangen. Hier zijn we meerdere keren gaan eten.
De dag erna zijn we de stad gaan verkennen en hebben we wat tempels bezocht. Het viel ons op dat het in dit plaatsje veel relaxer was. Deze dag hebben we ook meteen vervoer geregeld naar Pai, omdat we veel mensen zagen lopen met overal verband, hebben we besloten om naar Pai te gaan met het busje inplaats van met de brommer. Dit ook vanwege het regenseizoen. De weg naar pai waren alleen maar bochten. Meer als 700 bochten achter elkaar. Aangekomen in Pai, zijn we opzoek gegaan naar ons hostel. Rustige en kleine plek met 6 bamboe hutjes. Binnen in het hutje was het net eem huiskamer sfeer, met elk ochtend goed ontbijt en een vriendelijke familie. Hier hebben we de omgeving verkent met een brommertje, alle bezienswaardigheden bezocht, de arme olifanten gezien en verder even lekker niks gedaan, genoten van de rust. Na een paar dagen Pai zijn we terug gegaan naar chiang mai, omdat het ons zo goed bevallen was, zijn we terug gegaan naar het zelfde hostel. 'S avonds zijn we naar de grote night markt geweest en hebben daar lekker een hapje gegeten (pittig gegeten).
In chiang mai alles geregeld om richting Laos te gaan. Hierbij een tour geboekt. De eerste dag een hele rit gehad met het busje en kwamen daarna aan in ons hostel wat bij de tour zit. Het bed en kussen waren echt super hard. Dus deze nacht niet echt goed geslapen. De volgende dag hadden we er ontbijt bij en kregen we een lunchpakketje mee. Op naar de slowboat. Deze duurde 2 dagen. Dit was een lange boot met allemaal oude autostoelen erin en kleine kinderen die er mee op woonde en die hele tijd op en neer aan het rennen waren en met de mensen op de boot aan het kletsen waren. We hadden tijdens de tour ook een gezellig groepje. De slowboat is ook het vervoersmiddel van de locale bevolking om via de mekong naar een ander dorpje te komen. De 1ste dag met de boot hadden we een tussenstop in Pakbeng. We hadden een hostel geboekt, maar geen idee waar en wat het was. Toen we de boot afstapte, was het meteen het eerste hostel na de pier. Doordat we niet konden pinnen in Pakbeng, omdat de pinautomaat het niet deed en omdat we meer kosten hadden bij de grens hadden we bijna geen geld meer. 'Savonds konden we dus alleen als avondeten een salade eten en wat bananen. De volgende dag weer vroeg met de boot. De boot zat op een gegegeven moment helemaal vol met locale bevolking. Na 7 uur varen komen we aan in Luang Prabang. We werken afgezet in het centrum. Opzoek naar ons hostel en een paar keer gevraagd, omdat we geen internet hebben. De ene zegt links en de andere zegt rechts. Besloten om toen maar te vragen of een tuktuk ons wilde brengen naar het hostel. Netjes en mooi hostel en omdat we al 'savonds was zijn we meteen door gegaan om te avondeten. In een smal straatje vonden we een soort van lopend buffet en kon je voor €1,50 zoveel als je wilde opscheppen en zijn we over de markt gelopen. De volgende dag zijn we het dorpje gaan verkennen en hebben we gekeken naar een roeiwedstrijd op de mekong. De dag erna zijn we naar de watervallen geweest. Hier waren ook beren die ze gered hebben. De watervallen stroomde zo hard, dat veel looppaden onder water stonden en dus niet bereikbaar waren. 'Savonds hebben we voor de volgende ochtend vervoer geregeld naar Vangvieng. Deze rit was heel hobbelig. De wegen zijn hier heel slecht. Veel diepe gaten, stukken wegen die afgebroken zijn en stenen die van boven naar beneden op de wegen zijn gevallen. Nu aangekomen in Vangvieng.

Tot snel!

1. Ons pap en mam:
    3 september 2018
    Hallo reizigers,

Gaaf hoor, al die verhalen, en zo anders als wat we gewend zijn. Een voorrecht om het allemaal te mogen aanschouwen, wel nat en glibberig , zo te zien. Kristie, die flink aangebakken is en geniet van het avontuur, leuk om te zien. Vooral rustig aan, en knap Joop , dat je je boek uitgelezen hebt. Ga zo voort en maak er een leuk reisje van.
  2. Ellen Van Oort:
    3 september 2018
    Ook al worden we tussentijds goed op de hoogte gehouden, heel leuk om jullie verslagen te lezen.
    Geniet er samen van en zoals ik altijd afsluit.
    Veel plezier samen en goed uitkijken. 😗
  3. Anne:
    5 september 2018
    Geweldig wat jullie allemaal al gezien en gedaan hebben. En dan nog 5 maanden te gaan. Te gek. Geniet ervan en nog heel veel plezier